Arne Jon
Isachsen
Handelshøyskolen
BI
24. mai
2002
For
Ukeavisen
ER EN USTABIL KRONE KOMMET FOR Å BLI?
”De
fleste av oss er nok blitt overrasket over at kronen er blitt så mye sterkere”,
sier forskningsdirektør Ådne Cappelen i Statistisk Sentralbyrå til Dagens
Næringsliv den 24. mai. Ikke jeg. Med omlegningen av penge- og finanspolitikken
i mars 2001, ble det slått fast at Norges Bank skulle ha som operativt mål en
inflasjon nær 2,5 prosent. I tillegg skulle pengepolitikken ”…sikte mot
stabilitet i den norske krones … internasjonale verdi, herunder også bidra til
stabile forventninger om valutakursutviklingen.” I praksis virker det som om
Norges Bank har lagt så godt som all vekt på prisstabilisering, uten særlig
hensyn til hvordan valutakursen utvikler seg. I årstalen i februar sier
sentralbanksjefen: ”Vi må være forberedt på svingninger i verdien av vår valuta
som er mer på linje med de svingningene vi har sett i andre land.” Og slår
deretter fast: ”Det er inflasjonsmålet som er økonomiens nominelle ankerfeste.”
Tankegangen
er grei nok: Med kun ett virkemiddel - renten - kan man ikke tilfredsstille mer enn ett mål. Med forrang for
målet om prisstabilitet må renten settes slik at forventet prisstigning to år
frem i tid er rundt 2,5 prosent. Og så får valutakursen bli det den blir.
Men har
vi bare ett virkemiddel? Hva med intervensjoner i valutamarkedet? Kan
ikke Norges Bank selge kroner mot euro (og dollar), for derved å svekke egen
valuta? Ved slike intervensjoner bedres kronelikviditeten, og kronen vil trolig
svekke seg mot euro. Men bedre kronelikviditet vil lett kunne føre til lavere
rente, og dermed også til tiltakende prisstigning. Eventuelt kunne Norges Bank
trekke inn kronelikviditet ved utleggelse av nye statspapirer. Det ville gi
press oppover på renten. Men om valutakursen dermed styrker seg tilbake til
utgangspunktet, er man like langt.
Erfaringene,
både fra Norge og fra andre land, peker klart i retning av at kjøp eller salg
av egen valuta mot utenlandsk, for på den måten å prøve å styre valutakursen,
er et lite presist virkemiddel. Det
egner seg kun i helt spesielle situasjoner. Koordinerte intervensjoner, dvs. at
flere sentralbanker deltar, vil ofte være hensiktsmessig. Signalet som
myndighetene ønsker å sende til markedet, blir da sterkere og klarere, og
dermed også mer troverdig. Et relativt ferskt eksempel på koordinerte
intervensjoner i valutamarkedet fikk vi i september 2000, da både den
amerikanske og den europeiske sentralbanken tilførte markedet dollar og tok
euro ut av markedet. Med relativt større knapphet på euro mot dollar, legges
forholdene til rette for en sterkere euro. Denne operasjonen synes å ha
etablert et gulv for verdien av euro mot dollar, og må således betegnes som
rimelig vellykket.
I en fase
der Norges Bank arbeider med å etablere et godt renommé som en selvstendig
sentralbank som tar oppgaven om bekjempelse av inflasjon på alvor, vil
intervensjoner i valutamarkedet ved kursfluktuasjoner som med norske øyne er
betydelige, men med utenlandske er temmelig ordinære, være lite tilrådelig.
Hvordan
kan det da ha seg at den norske kronen – under det gamle regimet – holdt seg
meget stabil mot euro, samtidig som kronerenten de siste fire årene har ligget
betydelig over eurorenten? Hadde vi et tredje virkemiddel – i tillegg til rente
og valutaintervensjoner – som gav oss muligheter for en selvstendig
rentepolitikk og samtidig sikret oss en god grad av stabilitet i valutakursen?
Ja. Under det gamle systemet lyktes myndighetene med å forankre
valutakursforventningene til aktørene i markedet. Den såkalte
tilbakevendingsregelen gikk ut på at ved avvik fra utgangsleiet (som var
definert til rundt 8,30 kroner for én euro) ville myndighetene innrette
politikken med sikte på å bringe kronen tilbake til dette leiet. Gitt at
aktørene fester lit til et slikt utsagn, hvilke reaksjoner kan man påregne når
prisen på euro synker til godt under 8 kroner, som i januar 1997? (Bemerk at
lavere kurs betyr sterkere krone.) Tilbake til utgangsleiet innebærer
forventninger om en etterfølgende depresiering av kronen (ved at prisen på euro
stiger til godt over 8 kroner). Det betyr at kronen synker i verdi. Bedre da å
ha sine likvide midler i andre valutaer. Tilbudet av fordringer i kroner øker,
etterspørselen synker, og kronen svekker seg. Dermed beveger kursen seg tilbake
til utgangsleiet, og tilbakevendingsregelen virker etter sin hensikt.
Ved en
klar svekkelse av kronen – som vi erfarte to år senere, da prisen på euro lå
godt over 9 kroner, – virker tilbakevendingsregelen også etter hensikten: Nå etableres
det forventninger om en styrking av kroner, etterspørselen etter vår valuta
øker, og kursen vender tilbake til utgangsleiet, dvs. prisen på euro beveger
seg i retning av 8,30 kroner.
Men
hvordan maktet myndighetene å få markedets tillit til denne
tilbakevendingsregelen? Tre forhold lå bak. For det første en god og
tillitsvekkende ”track record”. Gjennom hele 1990-tallet holdt verdien av den
norske kronen seg meget stabil mot euro. Ved avvik i den ene eller andre
retningen gikk det ikke lange tiden før kursen igjen lå nær opp til
utgangsleiet.
For det
andre en inntektspolitikken som bygger opp under troverdigheten av kursmålet på
ca 8,30 kroner for én euro. Vel vitende om at konkurranseevnen, ved en stabil
valutakurs, blir svekket krone for krone ved et for romslig lønnsoppgjør –
bidrog dette til den nødvendige disiplinen i lønnsdannelsen. Ikke helt
forrresten. Med et oppgjør som endte på hele 6 prosent i 1998, måtte et
Arntzen-utvalg til for å sikre en klart lavere lønnsvekst det etterfølgende året.
Man gjorde en tabbe. Men maktet i etterkant å ta seg inn.
Og for
det tredje at myndighetenes egne budsjetter er tilpasset ønsket om en stabil
valutakurs. Også her gikk det stort sett bra; finanspolitikken lyktes rimelig
godt med å holde samlet etterspørsel etter varer og tjenester på et passende
nivå. Bondevik I regjeringen gikk rett nok noe langt i sin utgiftsiver.
Erfaringene med en svekket krone og en høy rente, som denne iveren førte til,
gir inspirasjon til å føre en mer ansvarlig politikk i neste omgang.
Valutakursen
er prisen på et lands penger målt i et annet lands penger. To sett av krefter
virker inn på denne prisen: Kjøp og salg av varer og tjenester over
landegrensen (dvs. import og eksport), samt kjøp og salg av verdipapirer (dvs.
kapitaltransaksjoner). Når det er fritt frem i begge disse markedene, vil
kapitalbevegelser dominere. Disse er i sin tur i stor grad betinget av
forventninger om den fremtidige valutakursen. Så lenge myndighetene lyktes med
å stabilisere disse forventningene, hadde vi en viss styring på valutakursen.
Når myndighetene nå ikke lenger prøver bevisst på dette, er det ikke så
underlig at kursen beveger seg relativt mye på relativt kort tid. Mens en euro
ved inngangen til 2002 kostet litt over 8 kroner, var prisen i går (24. mai)
7,4435 kr. En styrking av kronen på syv prosent på snaue fem måneder stiller
nye krav til næringslivet.